SEO voor afbeeldingen: afbeeldingen optimaliseren voor zoekmachines

23 Nov 2020

SEO voor afbeeldingen: afbeeldingen optimaliseren voor zoekmachines

Of je nu een blogger bent of artikelen schrijft voor een online tijdschrift of krant, de kans is groot dat je je afvraagt ​​of je artikel een afbeelding nodig heeft of niet. Het antwoord is altijd "Ja". Afbeeldingen brengen een artikel tot leven en dragen ook bij aan de SEO van uw website. Deze blog legt uit hoe je een afbeelding volledig kunt optimaliseren voor SEO en geeft enkele tips voor het gebruik van afbeeldingen voor de beste gebruikerservaring.

Gebruik altijd afbeeldingen

Afbeeldingen zullen, mits correct gebruikt, lezers helpen uw artikel beter te begrijpen. Het oude gezegde 'Een foto zegt meer dan duizend woorden' is waarschijnlijk niet van toepassing op Google, maar het is zeker waar als u 1000 saaie woorden moet opfleuren, illustreren wat u bedoelt in een diagram of gegevensstroomdiagram, of gewoon uw posts op sociale media aantrekkelijker.

Het is een simpele aanbeveling: voeg afbeeldingen toe aan elk artikel dat je schrijft om ze aantrekkelijker te maken. Bovendien, aangezien visueel zoeken steeds belangrijker wordt - zoals te zien is in de visie van Google voor de toekomst van zoeken kan het blijken te zijn dat het u een aardig stukje verkeer oplevert. En als je visuele inhoud hebt, is het logisch om SEO voor afbeeldingen iets hoger op je takenlijst te zetten.

Een tijdje geleden kreeg Google Afbeeldingen een geheel nieuwe interface met nieuwe filters, metadata en zelfs attributie. Deze coole nieuwe filters laten zien dat Google steeds meer weet wat er in een afbeelding staat en hoe die afbeelding in de grotere context past.

 

Afbeeldingen voorbereiden voor gebruik in uw artikel


Zodra u de juiste afbeelding heeft gevonden - of het nu een foto, illustratie of grafiek is - is de volgende stap om deze te optimaliseren voor gebruik op uw website. Dus voordat u uw afbeelding toevoegt, zijn er een aantal dingen waar u aan moet denken:

  1. Kies de juiste bestandsnaam
    SEO voor afbeeldingen begint met de bestandsnaam. U wilt dat Google weet waar de afbeelding over gaat zonder er zelfs maar naar te kijken, dus gebruik uw focus-sleutelzin in de bestandsnaam van de afbeelding. Het is simpel: als je een artikel schrijft over de Notre Dame en je gebruikt een afbeelding van een zonsopgang in Parijs boven de Notre Dame, dan mag de bestandsnaam niet DSC4536.jpg zijn. Een juiste bestandsnaam is notre-dame-paris-sunrise.jpg, waarbij u ervoor zorgt dat het hoofdonderwerp van de foto (en uw artikel) aan het begin van de bestandsnaam staat.
     
  2. Kies het juiste formaat
    Voor afbeeldingen bestaat het juiste formaat niet; het hangt af van het soort afbeelding en hoe u deze wilt gebruiken. Kortom, we raden aan om:
    kies JPEG voor grotere foto's of illustraties: het geeft je goede resultaten in termen van kleuren en helderheid met een relatief kleine bestandsgrootte; gebruik PNG als u de achtergrondtransparantie in uw afbeelding wilt behouden; of gebruik WebP in plaats van JPEG en PNG. Het levert resultaten van hoge kwaliteit op met kleinere bestandsgroottes. U kunt tools zoals Squoosh gebruiken om uw afbeelding naar WebP te converteren. Gebruik SVG voor logo's en pictogrammen. Met behulp van CSS of JavaScript kunt u afbeeldingen in bijvoorbeeld SVG-formaat beheren en het formaat wijzigen zonder kwaliteitsverlies.
     
  3. Schaal voor beeld-SEO
    Laadtijden zijn belangrijk voor UX en SEO. Hoe sneller de site, hoe gemakkelijker het voor gebruikers en zoekmachines is om een ​​pagina te bezoeken (en te indexeren). Afbeeldingen kunnen een grote invloed hebben op de laadtijden, vooral wanneer u een enorme afbeelding uploadt om deze heel klein weer te geven - bijvoorbeeld een afbeelding van 2500 × 1500 pixels die wordt weergegeven met een afmeting van 250 × 150 pixels - omdat de hele afbeelding nog moet worden geladen. Dus verklein de afbeelding naar hoe u wilt dat deze wordt weergegeven.
     
  4. Gebruik responsieve afbeeldingen
    Deze is ook essentieel voor SEO, en als je WordPress gebruikt, is het voor je gedaan sinds het standaard is toegevoegd vanaf versie 4.4. Afbeeldingen moeten het kenmerk srcset hebben, wat het mogelijk maakt om een ​​andere afbeelding per schermbreedte te serveren - dit is vooral handig voor mobiele apparaten.

 

Afbeelding SEO Tips

SEO voor afbeeldingen is de som van een aantal elementen. Nu Google elke dag beter wordt in het herkennen van elementen in afbeeldingen, is het logisch om ervoor te zorgen dat de afbeelding en al zijn elementen bijdragen aan een goede gebruikerservaring en aan SEO. Het zou dwaas zijn om Google voor de gek te houden.

Houd rekening met het volgende wanneer u een afbeelding aan een artikel toevoegt:

  • Gebruik een relevante afbeelding die overeenkomt met uw tekst
  • Kies een goede bestandsnaam voor uw afbeelding
  • Zorg ervoor dat de afmetingen van de afbeelding overeenkomen met de afbeeldingsgrootte zoals weergegeven
  • Gebruik zo mogelijk srcset
  • Verklein de bestandsgrootte voor sneller laden
  • Voeg indien nodig een bijschrift toe om de pagina gemakkelijker te kunnen scannen
  • Gebruik afbeelding alt-tekst. Geen titeltekst nodig
  • Voeg gestructureerde gegevens toe aan uw afbeeldingen
  • Voeg OpenGraph- en Twitter Card-tags toe voor de afbeelding
  • Breek de linker leesregel niet met een afbeelding - lijn de afbeeldingen rechts of centreer uit
  • Gebruik afbeeldingen in uw XML-sitemaps
  • Afbeeldingen aanbieden via een CDN
  • Bied alle mogelijke context!